Hva trengs av vedlikehold av garasjeporter

Vedlikehold av garasjeport og motor MINST tredje hvert år!

Rundt forbi er det mange garasjeporter som lever sitt eget liv, som ingen bryr seg om.

Har du en slik?
Hva med å vaske den litt først? Ja selvfølgelig ute, men inne da?

Hvis du ser etter på begge sider har det gjennom årene samlet seg ganske så mye edderkoppspinn, blandet med støv, løv og annet.

Løft porten opp  og ta en kost å få dette vekk og ser du også, under hele porten har det festet seg så mye dritt:
Ta gjerne støvsugeren i hjørnene så det blir rent.

Da var det å kjenne om fjærene er passe stramme: Frikoble port fra motor og løft den i halvåpen stilling.
Hvis nå porten står der uten å falle ned, eller gå videre opp, er fjæren passe stramme.
Men faller den ned må du løfte helt opp og stramme fjærene. (Gjelder der det er strekkfjærer)

Har du tosjonsfjærer lukker du porten og benytter et jern på ca. 10mm i diameter og ca. 30cm langt.
Hold jernet inni strammesporet på torsjonsfjær og løsne de 2 skruene, slik at du kan stramme,
kanskje en halv omgang i første omgang.
Ja du må prøver du deg frem til porten står i halvåpen stilling, uten å falle ned.

Så var det smøring av hengsler, benytt gjerne WD40, 556 eller lignende. Kan også benytte fett og trykke på med en finger.

Så i skinner og på trinsehjulene benytter du en silicon spray. IKKE fett eller olje!
(Unntaket er der du har trinsehjul av stål, men da tror jeg porten din er klar for utskifting, da den nok er nærmere 40 år.)

Koble motor til port igjen og ta en ny lære prosess av motor. Derfor husk alltid å bevare bruksanvisningen på et sikkert sted i garasjen.

Bor du i et sameie med mange garasjeporter i rekke, be om tilbud på en service.
Det er billig forsikring. Prisen ligger på fra 200 til 400,– pr. garasjeport og motor, alt etter hvor mange porter det er. 2022 priser.

Lykke til!

DEL DENNE ARTIKKELEN

LES OGSÅ